▢ 연구 배경
지식정보의 확산은 새로운 지식 창출과 창출된 지식의 확산이라는 두 단계의 순환구조로 이루어져 있다. 이러한 구조에 따라 한국보건의료연구원의 연구 결과물은 수요자에게 맞춘 지식정보 콘텐츠로 재가공되고 확산되는 과정을 거친다. 한국보건의료연구원에서는 효과적으로 수요자에게 필요한 지식정보를 제공하고자 지식정보 확산 플랫폼을 구축하고, 출판물 발간, 온‧오프라인 지식정보 확산활동, 교육사업 등을 통해 지식정보를 확산하고 있다.
하지만 다양한 형태의 지식정보 콘텐츠 생산과 확산 노력에도 불구하고, 일반 국민을 대상으로 이해하기 쉽고 활용할 수 있는 정보를 제공하는 부분에는 미흡하다. 연구 성과의 대국민 확산과 기관 인지도 향상, 연구 성과의 정책 활용도를 높이기 위해서는 수요자 맞춤형 콘텐츠 제공을 위해 보다 노력을 기울일 필요가 있다. 따라서 현재의 지식정보 확산 활동의 현황을 점검하고 연구원 우수연구사례를 바탕으로 수요자 눈높이에 맞춘 확산 콘텐츠를 생산할 필요가 있다.
▢ 연구 목적
본 연구의 목적은 현재 연구원 지식정보 확산 활동을 점검하고 수요자 맞춤형 확산전략의 모색 및 시범 적용을 통해 개선방안을 도출하는데 있다. 이를 통해 궁극적으로 연구성과의 대국민 확산을 통한 기관의 정체성 홍보, 연구 성과의 정책적 활용을 높이고자 한다.
▢ 연구 방법
Ⅰ. 지식정보 확산활동 영향력 평가
한국보건의료연구원에서 제공 중인 콘텐츠에 대한 고객만족도 조사 결과와 블로그, 네이버 전문정보 등 확산활동을 위해 활용하는 매체 활용도를 조사하였다.
Ⅱ. 대학생 시범사업 시행
2016년도 3월부터 7월까지 서강대학교 커뮤니케이션 학부와의 협력을 통해, 한국보건의료연구원의 연구 결과를 국민들이 알기 쉽도록 홍보하는 홍보물을 시범적으로 제작하는 사업을 실시하였다.
III. 사용자 친화적 콘텐츠 개발
근거기반 보건의료의 개념과 방법론에 대한 일반 국민들의 이해를 높이고, 한국보건의료연구원에서 수행한 보건의료 근거연구 결과의 확산을 위하여 웹 게시용 홍보물을 제작하였다.
▢ 연구 결과
Ⅰ. 지식정보 확산활동 영향력 평가
고객만족도 조사 결과 정보제공 분야에서 ‘활용도 높은 정보 제공 필요’, ‘정보에 대한 연구원의 설명 필요’ 등의 의견이 있어, 연구원에서 제공하는 정보를 쉽게 이해하고 활용하는 데 어려움이 있음을 확인할 수 있었다.
매체 활용도 조사 결과, 네이버 전문정보를 통한 보고서 활용도가 감소하고 있으며, 블로그 연구 성과 관련 게시물은 페이스북 페이지를 통한 홍보를 통해 활용도가 높아진 것을 확인할 수 있었다.
Ⅱ. 대학생 시범사업 시행
한국보건의료연구원 연구 결과 중 정책반영이 잘 된 ‘고도비만환자를 대상으로 시행되는 비만수술의 효과 및 경제성 분석’, ‘인유두종바이러스(HPV) 백신의 경제성 분석’을 시범사업 대상 주제로 선정하였다. 시범사업에 참여한 대학생들은 2016년 1학기 동안 한국보건의료연구원 연구 주제를 홍보하기 위한 SNS 게시물을 제작하는 과제물을 부여 받아 수행하였다. 학생들은 총 5개 조로 나뉘어 2개 주제에 대한 홍보물을 각각 1개 이상 제작하였다.
과제 수행 결과는 2016년 6월 초 한국보건의료연구원에서 발표회를 통해 발표되었다. 홍보물 제작 발표 결과 중 우수작 선정을 위해 연구원 선임연구위원 및 선정 과제 참여연구진이 사전에 정해진 심사기준에 따른 정량평가를 실시하였고, 이후 한국보건의료연구원 임직원을 대상으로 온라인 선호도 평가를 실시하였다. 평가 결과를 바탕으로 지식정보확산팀과 연구기획실 내 회의를 거쳐 각 주제별 최우수작과 우수작을 선정하고 시상하였다.
III. 사용자 친화적 콘텐츠 개발
홍보물 주제는 크게 근거기반 보건의료 방법론과 보건의료 근거연구 결과로 나누어 제작을 진행하였으며, 홍보물의 형태는 크게 카드뉴스와 동영상으로 나누어 제작하였다.
근거기반 보건의료 콘텐츠는 2016년에 한국보건의료연구원에서 시행한 근거기반 보건의료 교육 중 EBH 과정의 커리큘럼을 참고하여, 근거기반 보건의료의 개념을 소개하는 내용과 개별 방법론을 설명하는 내용으로 구분하여 제작하였다. 제작 주제는 총 6개로 1)근거기반 보건의료 소개 2)체계적 문헌고찰 소개 3)체계적 문헌고찰 수행 과정 4)경제성 분석 5)비교효과연구 6)NECA 공명: 원탁회의로 구성하였다. 근거기반 보건의료를 소개하는 내용은 3분 가량의 간략한 동영상으로 제작하고, 이하 다른 주제에 대해서는 웹툰형 카드뉴스를 제작하였다.
보건의료 근거연구 결과 콘텐츠는 2014년 원탁회의를 통해 제작된 이후로 지속적인 수요가 있었던 환자 자료집 ‘줄기세포 치료의 모든 것’과 기존 연구원 연구 결과 중 정책반영률이 높은 ‘고도비만환자를 대상으로 시행되는 비만수술의 효과 및 경제성 분석’, ‘인유두종바이러스(HPV) 백신의 경제성 분석’을 우선적으로 구성하였다. 또한 최근 연구결과의 확산을 위해 2015년에 수행된 ‘약물 난치성 뇌전증에 대한 약물치료 및 수술치료의 경제적 성과 분석’을 콘텐츠에 포함하였다. 줄기세포 치료제 자료집의 경우 이미 자료집으로 제작된 내용이므로, 보다 쉽게 내용에 접근할 수 있도록 동영상으로 제작하였으며, 나머지 연구 주제들에 대해서는 웹툰형 카드뉴스를 제작하였다.
콘텐츠 제작은 크게 스토리보드 작성, 콘티 제작, 이미지 및 동영상 작업의 3단계로 진행되었다. 지식정보확산팀에서 홍보물에 포함될 내용과 흐름, 장면 구성을 제안하는 스토리보드를 작성하여 제작 업체에 전달하면, 제작 업체에서 스토리라인에 맞추어 장면을 구상하여 콘티를 작업하였다. 지식정보확산팀에서 콘티를 검토하고 수정한 후, 업체에서는 수정된 콘티를 바탕으로 동영상 또는 이미지 작업을 진행하였다.
▢ 결론 및 정책적 제언
본 연구에서 시도한 일반 대학생들을 대상으로 수행한 시범사업에서는 NECA에서 제공되는 정보와 실제로 사람들이 수용 가능한 정보 사이에 내용이나 수준에 있어서 현실적으로 차이(gap)가 존재함을 알 수 있었다. 또한 시범사업에 참여한 대학생들이 실제 정보를 제공받는 일반 대중의 입장을 대변하여, 실제 일반대중이 원하는 정보를 어떤 형식과 내용을 담아서 제공할지에 대한 방향성을 확인할 수 있었다. 또한 사용자 친화적 콘텐츠를 개발하는 과정에서 방법론 소개와 연구 성과 확산 두 측면에서 접근하여 의료기술평가에 대한 일반 국민들의 이해를 높이고자 하였다. 방법론 소개 내용에서는 연구 성과에 주로 활용되는 용어를 소개하는 데 그치는 것이 아니라, 근본적으로 기관의 역할과 정체성을 담는 데 목적을 두었다. 그리고 연구 성과는 가능한 대중의 흥미를 끌 수 있고, 비교적 최근 연구 중 확산 영향력이 있을 만한 과제를 선정하고자 하였다.
하지만 원탁회의 또는 지침 개발 과정을 거쳐 곧바로 확산될 수 있도록 가공된 정보를 제외하고는 초기단계의 의료기술평가 연구를 확산하는 데에는 제한점이 있었다. 시의성 있고 일반 대중에게 확산 영향력이 있는 확산 주제의 선정을 위해서는 연구기획단계에서부터 확산을 고려한 연구주제 선정이 필요하고, 연구 진행단계에서도 가능하면 확산 전략을 구체적으로 논의하기 시작해서 연구 결론이 나오는 시점에서는 정보 가공과 확산이 빨리 이루어질 수 있어야 한다.
또한 향후 사용자 친화적 콘텐츠 개발을 위해서는 모바일 환경에 맞추어 사용자가 쉽게 접하고 활용할 수 있는 형태로 정보를 가공하는 것이 필요하다. 또한 확산활동에 대한 지속적인 모니터링 계획을 구체화하고, 그 결과를 다시 확산 전략 수립에 반영하는 방안도 고안되어야 한다. 마지막으로 일반 대중에게 전문적인 내용을 이해하기 쉽고 정확하게 제공하기 위한 쉬운 언어 사용 원칙을 구체적으로 마련할 필요가 있다.
▢ Background
The knowledge transfer occurs in a two-step process: knowledge creation and dissemination. Health technology assessment (HTA) research products of the National Evidence-based Healthcare Collaborating Agency (NECA) are converted into information that is utilized by customers. In order to provide information to its target users in an effective manner, the NECA has established a platform for knowledge dissemination, and is currently sharing information through publications, online and offline distribution, and educational projects.
Despite creation of various forms of HTA-related information and attempts at dissemination, NECA still has a long way to go in terms of providing content that the lay public can easily understand and utilize. Therefore, a thorough evaluation of the current state of knowledge dissemination efforts is needed along with the production of knowledge based on notable case studies that should be tailored to the lay public.
▢ Objective
The objective of this study was to conduct an evaluation of knowledge dissemination activities in order to customize strategies for knowledge dissemination. Through such work, this study ultimately aims to improve efficient dissemination of HTA products to the lay public, publicize the agency’s values, and make better use of proposed policies on HTA results.
▢ Methods
I. Impact assessment of knowledge dissemination activities
The survey result of consumer satisfaction on HTA-related contents was analyzed. The customer utilization of the social media (i.e. blog, facebook) contents were investigated, as well.
II. Pilot project involving university students
From March to July 2016, a project was carried out with the help of Sogang University undergraduate students majoring in communications. As a pilot, students made promotional materials of HTA products from NECA for easier comprehension by the lay public.
III. User-friendly content development
Knowledge transfer team at NECA produced promotional materials suitable for online posting to help the lay public better comprehend concept of evidence-based healthcare and its methodologies as well as to disseminate HTA products of NECA.
▢ Results
I. Impact assessment of knowledge dissemination activities
The result of customer satisfaction survey showed that customers’ need of HTA information that can be more easily utiized and understood.
As a result of social media utilization research, decreasing trend was found in utilization of NECA’s HTA products that are provided through search engine, NAVER in 2016. Monthly views of the agency’s blog and its contents were drastically increased after employing the agency’s facebook page to promote the blog contents.
II. Pilot project involving university students
Two HTA products of the agency were selected for the pilot project because of those are well reflected on real world policies: “The clinical effectiveness and economic evaluation of bariatric surgery for severe obesity” and “An economic evaluation of human papillomavirus (HPV) vaccine.” During the spring semester of 2016, university students who participated in the pilot project were assigned to promote NECA’s HTA results by creating social media posts. The students were divided into a total of 5 teams and each team produced promotional materials for each of the two HTA reports.
In early June of 2016, the results of the pilot project were presented at NECA. Senior research fellows and research teams who participated in the selected studies carried out a quantitative assessment according to criteria determined beforehand. Afterward, NECA employees completed an online evaluation regarding their preferences. Based on the assessment results, the best projects were selected and awarded.
III. User-friendly content development
The themes for the promotional materials were divided into evidence-based healthcare methodologies and individual HTA products and then produced into visual news stories and videos.
Evidence-based healthcare (EBH) content was developed in reference to the curriculum from an the evidence-based healthcare training program held at the NECA in 2016. The materials were categorized into content that introduced the concepts of evidence-based healthcare and explained individual methodologies. A total of 6 themes were produced: 1) introduction of evidence-based healthcare, 2) introduction of systematic reviews, 3) the systematic review process, 4) economic analysis, 5) comparative effectiveness research, and 6) NECA resonance: round table conference. A short 3-minute video was produced for the introduction of evidence-based healthcare and visual news stories in the form of web comics were produced for the other themes.
Based on healthcare study results, the content was composed of the following: 1) A information booklet for patients that was published as a result of the 2014 roundtable conference and has since been steadily used, called “A Comprehensive Guide on Stem Cell Treatment,” 2) “The clinical effectiveness and economic evaluation of bariatric surgery for severe obesity” and “An economic evaluation of human papillomavirus (HPV) vaccine,” which were HTA results with high rates of policy reflection out of the existing researches of the institute. Moreover, a 2015 report, “An economic outcome analysis of drug therapy and surgical treatment for medically intractable epilepsy,” was also included so that one of the latest research projects could be disseminated. Because the stem cell medicine materials were readily organized into a booklet, a video was produced so that the public could access the information more easily. Visual news stories in the form of web comics were made for the other research themes.
Content production was carried out in 3 stages—storyboard construction, creation of a scenario, and production of images and videos. The storyboard was constructed based on proposals made by the knowledge transfer team on the content, flow, and scene structure. After the storyboard was passed onto a design agency, a scenario with scenes that matched the storyline was created by the agency. The knowledge transfer team then edited the scenario and the agency produced images and videos based on the final edit.
▢ Conclusions
The pilot project carried out in this study revealed that a gap existed between the knowledge provided by NECA and the knowledge received by the public. Moreover, because the university students who participated in the pilot project were representative of the lay public, their suggestions helped shape the direction of developing appropriate content. During the process of developing user-friendly content, this study aimed to expand the lay public’s understanding of health technology assessment with the introduction of methodologies and dissemination of research. When introducing methodologies, this study aimed to introduce not only the terms frequently used in HTA researches, but also the fundamental role and identity of the NECA as a HTA agency. Finally, relatively recent studies that possess distributive power and that would appeal to the public were selected for dissemination.
Dissemination of HTA products was mainly done through a roundtable conference or the clinical guideline development so far, and developing information for lay public is a relatively new area of knowledge dissemination activities of NECA. However, there were limitations in disseminating early stage HTA studies. To select studies that possess both timeliness and distributive power, consideration of dissemination methods should begin during the research planning stage, and if possible, concrete discussions on dissemination strategies should take place throughout the research process.
For future development of user-friendly content, HTA products must be processed into forms that are suitable for today’s mobile communication environment, so that the public can easily access and utilize the information. In addition, specific plans should be devised for impact assessment for HTA products and turning those results into strategies for improvement. Finally, plain language summary should be introduced, so that the public can easily understand the professional and technical information presented.